Genaaid als affiliate (in 3 stappen)

Genaaid als affiliate (in 3 stappen)

25 Oct, 2009

Kort nadat ik vorig jaar stopte bij SearchResult leek het me leuk om ook eens iets anders te proberen dan alleen maar consultancy. Dat werd affiliate-marketing, niet dat het me helemaal vreemd was maar sinds de komst van Adsense had ik er toch vrij weinig meer mee gedaan. Gezien de tijd van het jaar (eind september) werd het wintersport. Leuk omdat ik van de travel-branche hou en ik had nog wat mooie domeinnamen in die richting.

Het succes…

Om een lang verhaal kort te houden: Dat ging best lekker, de eerste volle maand (oktober) deed ik ruim 50 boekingen. November zelfs meer dan 80 en de rest van het seizoen volgde er nog een paar honderd. Via alle kanalen, sites, Adwords en mailings haalde ik boekingen binnen. Mijn grootste afnemer was Camelot, een leuke club waarvan het kantoor 2 straten bij mij vandaan zat. Ook lang klant geweest bij SearchResult dus ik kende de site aardig goed wat zeker in mijn voordeel werkte.

In totaal heb ik gedurende het seizoen een kleine 300 boekingen naar Camelot doorgestuurd. Ondanks de hoge afkeur (ruim 20%) kreeg ik voor het gros 60 euro per boeking, leuk extraatje ondanks dat ik er stiekem toch ook best veel tijd in stopte.

…en de deceptie

Maar nou komt de crux: 1 juli van dit jaar werd Camelot overgenomen door de Sundio Groep (o.a. bekend van Jiba) en daarmee begon voor mij de ellende. Als adverteerder kende ik Sundio al, op zich niets mis mee maar ze hebben wel een geheel “eigen” (laat ik het zo maar noemen) blik op affiliate-marketing. Zo betaalt Jiba standaard maar 20 euro per verkoop, op een gemiddelde reissom van 1350 euro.

Met die gedachtegang in mijn achterhoofd mailde ik begin augustus dus maar eens met mijn contactpersoon bij Sundio: Wat voor veranderingen ik bij Camelot kon verwachten, waarop ik dit als antwoord kreeg:

Het is idd zo dat wij Camelot hebben overgenomen, dat was een goed merk voor je. Op dit moment zullen wij niet heel veel doen aan de vergoedingen van Camelot. Daar hoef je geen zorgen over te maken. Waar wel een verschil in zit is het goedkeuren van de boekingen, wij keuren zo op last click counts principe.

Ik heb hier overlegt met de online marketeers van Camelot en deze waren hier wat makkelijker in. Meerder partners kregen dus dezelfde boeking goedgekeurd. Je begrijpt dat wij hier anders in staan.

Met mijn zorgen weggenomen ben ik dus vrolijk doorgegaan met de voorbereidingen om het seizoen waarin we nu zitten nog beter te krijgen dan vorig jaar. Helaas had ik beter moeten weten…

De gewijzigde spelregels…

Eind september, begin van het boekingsseizoen voor wintersport, begonnen de wijzigingen door te sijpelen. Opeens was het verboden om te adverteren in Google (een min van 33% op mijn omzet) en werd de cookie-tijd teruggebracht van 100 dagen naar 30 dagen (min van 10 – 15%). Vooral bij die eerste moest ik wel even met mijn ogen knipperen. Zoals gezegd was Camelot ook klant bij SearchResult waar we o.a. de Adwords deden. Zonder al te veel in detail te willen treden durf ik wel te zeggen dat het richtbedrag per conversie (geen goedgekeurde boeking zoals bij affiliate) boven de 100 euro lag. In ieder geval een stuk hoger dan die 60 euro per boeking die ze mij hoefden te betalen.

…en de klapper

Vandaag logde ik in bij Daisycon en schrok van de aankondiging: UPDATE: Wijziging vergoedingsstructuur Camelot Reizen”. Fuck, het zal toch niet waar zijn..? Even een aantal quotes uit het bericht:

  1. Nu Camelot Reizen onderdeel is van Sundio Group wordt de vergoedingsstructuur aangepast zodat deze aansluit bij de werkwijze binnen de Sundio Group.
    Komend wintersportseizoen wordt geen gebruik meer gemaakt van een staffel. Komend wintersportseizoen vanaf 26 oktober wordt een standaard CPS vergoeding van € 30,- aangeboden voor de affiliates.
  2. Camelot Reizen gaat als merk binnen de Sundio Group een goed wintersportseizoen tegemoet. Dit komt de conversie van Camelot Reizen ten goede zodat een standaardvergoeding op zijn plaats is en uiteindelijk ook meer zal opleveren dan een aangepaste staffelconstructie.

Dus, ze betalen nog maar de helft van de vergoeding van vorig jaar (een min van 50% op mijn omzet). Maarrr… Ze claimen dat de conversie omhoog zal gaan. Nou, dat punt wil ik ook wel graag even ontkrachten. Mijn conversie was vorig jaar oktober een nette 2,8% en dit jaar haal ik nog niet eens 0,5% (een min van 80% op mijn omzet). Zo blijft er natuurlijk niet veel meer over…

De conclusie is:

Het is zo onderhand een flinke rekensom geworden. Ten eerste moet er 80% van mijn omzet van vorig jaar af doordat ze de conversie verneukt hebben, dan nog 1/3 eraf doordat ik niet meer mag adverteren. Van wat er overblijft kan ik 10% afhalen doordat de cookie-tijd is teruggezet naar 30 dagen en dan kan ik mijn inkomsten nog eens door 2 delen doordat ze de vergoeding hebben gehalveerd.

Bij affiliate-marketing zal het vast mogen, halverwege het spel de regels ten faveure van jezelf aanpassen. Beweren dat je de regels niet aan zal passen en ook zeker niets van je laten horen als je het vervolgens toch doet maar ik vind het getuigen van smeerlapperij. Wat voor mij inhoud dat ik zoveel mogelijk ga proberen alle Sundio labels vanaf nu te vermijden.

18 Reacties op “Genaaid als affiliate (in 3 stappen)”

  1. Johan

    25 Oct, 2009

    Jee, dat is balen zeg. Helaas zijn mijn ervaringen met affiliate sales al niet veel beter. Toen ik zag dat nogal veel transacties werden afgewezen (eentje zelfs binnen 5 minuten na registratie van de sale), heb ik een ticket geopend bij de adverteerder met een verzoek om uitleg. Daarop werden prompt een groot aantal afgekeurde sales alsnog goedgekeurd, hoewel dat op zich wel prettig was kreeg ik er toch een vreemde smaak van in mijn mond. Zouden ze consequent de boel belazeren?

    Ik ben nu aan het bekijken of ik eigen producten kan verkopen. Wel lastig wat betreft voorraad en verzending, maar dan weet ik in ieder geval dat ik niet in de maling wordt genomen.

    Ik heb overigens gehoord dat er wordt gewerkt aan een soort belangengroep voor affiliates, misschien dat het helpt om een einde aan deze cowboy praktijken te maken.

  2. Ruben Timmerman (Eduhub.nl)

    25 Oct, 2009

    Damn, vermoeiend… Hoog tijd dus om een notch in de foodchain up te moven zou ik zeggen. Affiliate marketing blijft toch een “dun” spel waarbij je model/business van het ene op het andere moment kan instorten.

    Als adverteerder (via M4N) probeer ik altijd zo coulant mogelijk op te treden, we keuren bijna alles goed ookal twijfelen we. En we dragen 70% van onze omzet af (zodat de affiliate 50% van onze omzet verdient), o.a. omdat we de affiliate best willen belonen voor het feit dat via hem/haar iemand onze site heeft leren kennen.

  3. Martijn

    25 Oct, 2009

    Heb je al naar Summit Travel gekeken anders? Daar heb je gewoon nog 100 dagen cookie en een tijdelijke 60 euro cps. Als je voor eind okt. 15 boekingen haalt hou je die 60 euro anders wordt ie weer 30..

  4. Ulco Wierenga

    26 Oct, 2009

    @Martijn: Summit vind ik zo’n waardeloze website. Wel eens mee getest maar qua conversie kwam daar bij lange na niet zo veel uit. Het grootste deel van mijn pijlen heb ik nu op Bizztravel, Time Out en De Jong Intra gericht. Vooral Bizztravel valt me niet tegen (2% conversie) ondanks dat die ook maar 1 maand meetduur aanhouden.

    @Ruben: Amen… Maar toch, het kan best goed gaan/zijn, mits. Probleem hier voor mij is dat ik zaken doe met Daisycon i.p.v. direct met adverteerder. Daisycon verschuilt zich (terecht) achter Sundio en die geven er op hun beurt blijkbaar geen jota om.

    Ik heb ook wat directe deals met duidelijke onderliggende afspraken. Dan kan er weinig misgaan en krijg ik vaak nog hogere commissies ook.

    @Johan: Direct verkopen is ook nog eens veel leuker ;-) Doe ik/wij ook met Eiwitpoeder.nl en daar haal ik een stuk meer voldoening uit. Werkt een formulier een beetje lastig dan pas je het even aan, ga zo maar verder.

    Ik had met Cheap.nl redelijke plannen richting affiliate maar daar heb ik nu ernstige twijfels bij. Ga het eens een weekje laten bezinken en er dan nog eens goed naar kijken in ieder geval…

  5. Martijn

    26 Oct, 2009

    De allerergste vind ik Snowvision.nl. Die hadden wel een incentive van 100 euro maar dat ging nergens over.

    Die website bestaat uit frames met allemaal vage redirects en als je in de cookies of url’s kijkt zie je niet echt of je affid nou ergens staat geregistreerd. Daisycon zegt dat alles goed werkt, maar heb er niet veel vetrouwen in…

    Ik zal ‘s kijken naar die Bizztravel dan… succes met de naaierij ;)

  6. Pascal Roos

    26 Oct, 2009

    @Ulco: Mag ik weten wanneer je Summit Travel getest hebt? Summit Travel heeft dit jaar een totaal vernieuwde site met live aanbod, vorig jaar was bijna alles op aanvraag wat invloed had op de conversie. De conversie ligt op mijn site WintersportZoeken.nl hoger dan vele wintersport partijen. Door de 60 euro vergoeding en de extra lead vergoeding die je krijgt is de eCPC vergoeding uiteindelijk erg aantrekkelijk.

  7. Kevin

    26 Oct, 2009

    Humm.. tja shit happens. Ik heb goede ervaringen met affiliate marketing.

  8. Andre (Paxz)

    26 Oct, 2009

    @Ulco: “Daisycon verschuilt zich (terecht) achter Sundio en die geven er op hun beurt blijkbaar geen jota om.”

    Als netwerk gaan wij uiteraard met de adverteerder in conclaaf als bijvoorbeeld bij een Camelot de regels en vergoedingen worden gewijzigd waardoor het voor affiliates minder interessant wordt om een campagne te promoten. We hebben echter uitsluitend een adviserende rol, de adverteerder bepaalt zelf de vergoedingen en voorwaarden voor zijn(haar) programma.

    Dat je alle Sundio-labels probeert te vermijden is jammer, Sunweb is simpelweg een van de best converterende adverteerders die we hebben waardoor ze ondanks de vergoeding van €20,- per boekingen netto netto een van de meest interessante travel-adverteerders zijn om te promoten.

    Juist voor dit soort zaken organiseren we de Exchange dag (a.s. donderdag in het Okura, waarbij we 8 adverteerders en affiliates met elkaar in contact brengen. Openlijke discussie over dergelijke zaken werkt m.i. voor iedereen het allerbeste.

    @martijn: we hebben Snowvision op alle manieren getest en we hebben geen reden om te twijfelen aan de tracking. Mocht jij wel specifieke twijfels hebben of nog iets getest willen zien dan hoor ik dat uiteraard graag van je.

    @Pascal: De conversie van Summit is idd een stuk verbeterd, kan iedereen aanbevelen om deze op te nemen.

  9. Ulco Wierenga

    26 Oct, 2009

    @Pascal: Met Summit ben ik misschien te snel geweest met mijn oordeel, dacht dat het dezelfde site was als vorig jaar. Ik vind het er nog steeds knullig uitzien maar het formulier is (voor de verandering eens) bizar eenvoudig. Kan voor conversie best eens werken, keertje opnieuw testen.

    @Andre: Voor de duidelijkheid, wat mij betreft doet Daisycon niets verkeerd. Al vind ik wel dat die aankondiging wat eerder had gemogen. Eventueel ook Sundio aanmoedigen het voortouw te nemen in communicatie naar affiliates.

    In dit geval wisten ze daar al sinds begin augustus dat ik bezig was met nieuwe dingen, ze hebben zelfs aangeboden om daarbij te helpen.

    Voor wat betreft de overige Sundio labels, ik kan simpelweg geen tijd/geld investeren in iets wat ik niet kan vertrouwen. Ik ben maanden bezig geweest met voorbereidingen en op 5 voor 12 veranderen ze de spelregels terwijl me is toegezegd dat ze dit niet zouden doen.

    Over het algemeen zijn mijn principes vrij dun maar dit gaat mij zelfs te ver. Het enige wat ik ze nog gun is een hele kwaaie curator. Als dat vijf-, tien- of twintigduizend euro van mijn inkomsten kost heb ik dat er graag voor over. (achteraf afgezwakt)

  10. Andre (Paxz)

    26 Oct, 2009

    @Ulco: Ik kreeg op 22-10 een mail van Sundio over de wijzigingen, op 23-10 is dit in de nieuwsbrief verstuurd.

    Ik heb uiteraard nog even met Sundio contact gehad over bovenstaand verhaal, to be continued..

  11. Ralph Remkes

    26 Oct, 2009

    @Ulco vervelend om te horen dat je eerste ervaringen niet positief zijn. Des te beter denk ik om te lezen dat er vanuit alle verschillende hoeken initiatieven worden ondernomen om de affiliate markt te professionaliseren.

    @andré: persoonlijk zou ik niet op een blog de opmerkingen plaatsen dat één van je best converterende merchants er geen Jota omgeeft wat hun affiliates vinden.

    Daarnaast vind ik dat de rol van netwerken hierin niet mag worden geminimaliseerd. Netwerken hebben grote invloed op de bepaling van cookie tijd en commissie percentages. 9 op de 10 netwerken zullen een adverteerder adviseren een “concurrende” cookietijd en commissie adviseren. Of hier altijd wordt gekeken naar marges bij de merchants vraag ik mij ten zeerste af. Uiteraard is ook de merchant hier zelf verantwoordelijkheid voor, maar een netwerk moet hierbij als belangrijk klankbord fungeren.

    Ik kan mij goed voorstellen dat een bedrijf als Sundio Group wat nauwkeuriger kijkt naar de marges en de kosten en dus tot de conclusie komt dat het gehanteerde model niet vol te houden is.

    Een goede samenwerking tussen merchant en netwerk is vervolgens noodzakelijk om dit goed en tijdig te communiceren richting de affiliates zodat deze begrijpen dat, hoewel het geen leuke boodschap is, voor de langere termijn wel noodzakelijk is.

  12. Martijn

    26 Oct, 2009

    @Ulco: Ik heb weinig problemen met Summit. Heb nu ook Bizztravel erbij geknald om te kijken wat die doet. Ik zie wel dat de prijzen iets lager zijn bij hun, wellicht is dat dan je hogere conversie. Verder is de site van Summit best ok… we gaan het zien ;)

    @Andre: Wat snowvision betreft: Ik vind dat ze een opmerkelijke opbouw van de site hebben. Daarnaast missen ze ook een product feed en deeplinks. Ze hebben een incentive voor een zes-tal accom. maar daar kun je nooit heen linken op die manier. Verder zag ik op de site via Firebug ook geen cookies met affid’s, maar dat zou best door alle frames kunnen komen… Het is gewoon allemaal onhandig gebouw helaas, probleem ligt zeker niet bij Daisycon…

  13. Eierstokje

    28 Oct, 2009

    Ik kreeg het aan de stok met wat concurrenten e.a. omdat mijn affiliate er nogal vage keywords op na hield.
    Laats werd ik achterna gezeten midden op het leidsche plein omdat ik iets teveel cicks per mille op white horse had gekregen van laidback.

    http://www.laidback.dk/

    Groetjes!
    :)

  14. Andre (Paxz)

    09 Nov, 2009

    @Ralph: Dat zei ik niet, dat was een uitspraak van Ulco.
    In mijn reactie quote ik hem, vandaar de quote-tekens ;)

    Ik kan je verzekeren dat wij als netwerk onze uiterste best doen om de vergoeding voor de affiliates zo interessant mogelijk te maken (wij hebben daarin hetzelfde belang als de affiliate) maar de adverteerder bepaalt simpelweg zelf uiteindelijk welke vergoeding ze geven.

    Dat is ook een van de reden om een dag als Exchange te organiseren, om affiliates de gelegenheid te geven direct met de adverteerders over bv de vergoedingsmodellen in discussie te gaan.

    @Martijn: De site zit technisch idd wat opmerkelijk in elkaar, maar inmiddels is er een productfeed voor Snowvision live gezet en deeplinken is nu ook mogelijk. Ik heb nogmaals meerdere testen gedaan en elke boeking werd ondanks de frames keurig geregistreerd.

  15. Koen

    25 Nov, 2009

    @ Ulco,

    Dit is inderdaad flink genaaid, gelukkig zijn affiliaties niet je core business.

    Maar levert het nog wel genoeg op om er nog tijd in te steken, of is de business verwaarloosbaar?

  16. DylansStoelen

    11 Mar, 2010

    Ik heb zelf goede ervaringen met affiliate marketing. Alleen promoot ik mijn websites in het engels.

    Adverteerders op bijvoorbeeld het erkende Clickbank doen er alles aan om conversie te verhogen en alles zo makkelijk mogelijk te maken voor affiliates. Denk bijvoorbeeld aan swipe files voor je email lijst.

  17. anton

    22 Apr, 2010

    ik heb goede ervaring met campagnes en service van cleafs.nl, maar overal gaat wel eens iets niet helemaal lekker, tis een kwestie van opletten.

  18. Boyd Klerk

    27 Aug, 2012

    Dat is nog eens een verhaal. Affiliate lijkt zo eenvoudig, maar ondertussen gaat gaat er behoorlijk veel tijd in zitten en hou je zoals hierboven staat maar weinig over. Zonde! Succes in iedergeval. Sport is ook altijd nog een leuke branche om je op te richten, zoals artikelen of voedingssupplementen

Plaats reactie