Basiskennis SEO

Een goede SEO analyse            

Je kunt nog zo’n goed product of dienst aanbieden, maar hier heb je online niets aan als je website niet gevonden wordt. Wat je wilt bereiken, is dat iemand met een bepaalde vraag, probleem of behoefte, op jouw website terecht komt. Op deze manier kun jij met jouw product of dienst in deze behoefte voorzien. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw website gevonden wordt? Misschien heb je een uniek product, waardoor je weinig concurrenten hebt en dus sneller gevonden wordt. Maar meestal werkt de praktijk anders en heb je te maken met concurrentie. Talloze websites verschijnen dan in de zoekresultaten, zonder dat jouw website daarbij in beeld komt. Als jouw website ook niet op de volgende en de daarop volgende pagina’s zichtbaar wordt, weet je dat jouw doelgroep jou niet makkelijk zult vinden. En dat is niet wat je wilt bereiken.

Het is tijd om SEO toe te passen. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. Als je de SEO goed op orde hebt, kun je zonder te adverteren meer bezoekers naar jouw website trekken. Het is dus een gratis manier om jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw product of dienst. Het is van belang dat je de basiskennis van SEO begrijpt, zodat je weet waar je op kunt verbeteren met jouw website. Maar als je er echt uit wilt springen, is het raadzaam om een bedrijf in te huren om aan de SEO van jouw website te werken. Op die manier kun jij je focus houden op je product of dienst; datgene waar jij goed in bent. Een professionele partij zorgt ervoor dat jouw website hoog in de ranking komt te staan.

Om de vindbaarheid van je website te verbeteren, is het belangrijk dat de zogenaamde ‘crawlers’ hun werk goed kunnen uitvoeren. Een crawler is een bot die jouw website leest en de gegevens ervan opslaat. Het algoritme bepaalt uiteindelijk welke zoekresultaten het beste weergegeven kunnen worden bij een zoekopdracht.

De technische staat van je website is de basis voor een goede vindbaarheid van je website. Met wat simpele, technische aanpassingen kan de vindbaarheid soms aanzienlijk verbeterd worden. Zo kan de laadtijd worden verkort, waardoor de vindbaarheid van je website met sprongen vooruit gaat.

Ook de structuur van je website moet kloppen. Je kunt je onderscheiden van de concurrentie door een logische en correcte structuur in je website aan te brengen. Hierdoor is het prettig vertoeven op jouw website, net zoals in een fysieke winkel. Een overzichtelijke winkel is nu eenmaal fijner dan een winkel waar alles door elkaar ligt. Door een overzichtelijke structuur zal jouw website eerder worden gevonden.

Unieke content zorgt ervoor dat je opvalt en dat je in de zoekresultaten van Google gevonden wordt. Zorg dat je teksten opvallend en uniek zijn. Als schrijven niet één van je sterkste punten is, is het raadzaam iemand in te huren voor het schrijven van je teksten. Ook hierin kan een professionele SEO partij voorzien. Er wordt onder andere onderzoek gedaan naar de zoekwoorden waar het meeste op gezocht wordt door de doelgroep. Op basis daarvan worden de teksten herschreven.

Als er online over je ‘gepraat’ wordt werkt dat altijd in je voordeel. Verwijzingen naar jouw website vanaf een social media account of vanuit een andere website, zorgen ervoor dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt. Het is daarom belangrijk aan linkbuilding te werken. Door goede blogs te schrijven, zorg je ervoor dat je links ontvangt naar je website. Ook kun je gaan gastbloggen, waarbij je doorlinkt naar je eigen website. Dit levert goede backlinks op.

Een professionele SEO partij is goed op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen op dit vlak. Je wordt hierbij ontzorgd, zodat jij je kunt richten op je ‘core’ business en de bezoekers op je website intussen binnenstromen.