succesvolle gebruikersvriendelijkheid

Een voorbeeld van succesvolle gebruikersvriendelijkheid

Google en andere zoekmachines ontwikkelen zich continue en daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op dit vlak. Eigenlijk zou je ieder jaar je SEO strategie onder de loep moeten nemen, om te kijken of het nog passend is binnen de huidige ontwikkelingen van de zoekmachines. Het is belangrijk om samen met je professionele SEO partij op zoek te gaan naar de Customer Journey van jouw website. Je professionele SEO partij voert eerst een website analyse uit en doet vervolgens het zoekwoordenonderzoek. Op basis van die informatie kan er een succesvolle website worden opgezet of aangepast, die gewaardeerd en gevonden wordt door jouw doelgroep.

Een perfect voorbeeld van succesvol gebruiksgemak is de website van Slotenmaker Amsterdam. Op deze pagina staan ​​alle informatie en oriëntatiemogelijkheden die voor de gebruiker relevant zijn.

Zorg ervoor dat de homepage van je website direct aanspreekt. Het is de eerste kennismaking van je doelgroep met jouw website. De structuur van je website moet duidelijk in kaart zijn gebracht, zodat je bezoeker direct weet waar deze moet zijn. Een website is succesvol en gebruiksvriendelijk als de meest belangrijke boodschap op elke pagina bovenaan de website staat, en dus direct zichtbaar is. Voorkom dat de gebruiker naar beneden moet scrollen om de belangrijkste content te kunnen lezen. Het belang van SEO is al benoemd. Maar wat wel benadrukt moet worden, is dat je er altijd op moet blijven letten dat je je teksten in eerste instantie schrijft voor je gebruiker, niet voor Google. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van je website relevant blijft. En dit zal Google uiteindelijk ook waarderen.

Eén van de belangrijkste factoren voor een goede vindbaarheid van je website, is het toevoegen van een title tag aan elke pagina van je website. Iedereen ziet de title tag in de bovenste balk van de browser. Een title tag moet tenminste de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden.

Google kijkt ook naar de lay-out van een website. Houd je menu altijd makkelijk en overzichtelijk en zorg ervoor dat het menu vastgezet wordt aan de bovenkant van je website. Zo blijft het menu altijd zichtbaar als de bezoeker van je website naar beneden scrollt. Tegenwoordig worden websites vaak op mobiele telefoons en tablets bekeken. Let daarom goed op de gebruikerservaringen van jouw website door deze op verschillende afmetingen van het scherm te bekijken. Die kun je checken op Google Analytics via de ‘browser size’ optie.

Als je meerdere producten aanbiedt op jouw website, is het belangrijk om voor al je producten een goede SEO-analsye te doen en de juiste zoekwoorden te selecteren. Sommige zoekwoorden komen vaak voor en hebben daardoor een hoog zoekvolume met veel concurrentie. Dan is het belangrijk om goed te blijven bouwen aan je website en SEO, zodat er succes op de lange termijn wordt bereikt. Zoekwoorden die laag scoren op concurrentie en zoekvolume, kunnen juist hoog scoren in de ranking. Dus het is zeer lonend en interessant om hier onderzoek naar te doen. Hierdoor worden successen op zowel de lange als korte termijn behaald.


Het toevoegen van afbeeldingen en video’s is belangrijk om je website nog toegankelijker te maken. Wel is het belangrijk dat je het bestandstype van je afbeeldingen comprimeert van jpg naar PNG bestanden. Hiermee verklein je de bestandsgrootte, waardoor je website zijn snelheid behoudt. Websites zijn gebruiksvriendelijker als de afbeeldingen snel geladen worden.

Websites met een https structuur zijn vaak succesvoller dan websites met een http structuur. Dit komt doordat deze websites beveiligd zijn met een SSL-certificaat. De ‘S’ in https staat voor ‘Secure’. Zorg er daarom voor dat je domein een https structuur krijgt.

Als je SEO op orde is, zullen niet alleen je bezoekersaantallen omhoog gaan. Als je een dienst of product aanbiedt, zul je merken dat je ook je resultaten zullen verbeteren.