Eneco vergeet SEO bij crossmediale campagne

Eneco vergeet SEO bij crossmediale campagne

08 Jun, 2009

Eneco is druk bezig met promotie van de HRe ketel, dat doen ze onder andere met een speciale actiesite. De actie wordt sinds een paar weken op TV gecommuniceerd en sinds een dag of 10 ook op de radio. Crossmediaal wordt er in Google hevig geadverteerd op een aantal HR(e) gerelateerde termen.

Tot zover dus best in orde die campagne, je ziet tenslotte nog vaak zat “losse” offline campagnes die op internet helemaal aan hun lot worden overgelaten. Toch vind ik het zonde dat ze vooraf niet even naar de organische resultaten hebben gekeken. Zoek je nu op hre ketel in Google dat staat Eneco op plek 3 of 4, met een compleet ongerelateerde pagina. Op de pagina staat (ondertussen) wel een link naar de actiesite maar die is compleet onzichtbaar.

Niet geheel toevallig staat op #1 een site die ik beheer, namelijk Duurzaamthuis.nl van vriend/oud-collega Dirk. Het voordeel daarvan is dat ik redelijk mooi inzicht heb in wat Eneco misloopt.

Bezoekers op HR(e) woorden

Bezoekers op HR(e) woorden

Behalve Eneco is er dus nog iemand best blij met de actie, levert hem dagelijks namelijk een paar 100 extra bezoekers op en ook nog eens flink wat extra Adsense inkomsten.

Wat had Eneco kunnen doen?

Even terug naar Eneco, om de actiesite te “bashen” is te makkelijk (frame, extern gehost, geen tekst/titels). Behalve dat hadden ze ook de eerste 5 resultaten in Google kunnen benaderen voor bijvoorbeeld het plaatsen van een bannertje. Ik gok dat Dirk voor 250 euro best een maand lang een Eneco-banner op de betreffende pagina had willen plaatsen, voor minder waarschijnlijk ook wel. Dat had ze waarschijnlijk wel 2 tot 3000 bezoekers opgeleverd, dus een stuk goedkoper dan de € 0,80 (schatting) die ze voor Adwords betalen.

Gezien de concurrentie hadden ze ook (voor de startvan de campagne) zelf die eerste plek in Google kunnen bemachtigen. Een goed, relevant artikel met voldoende interne links was waarschijnlijk genoeg geweest om daar terecht te komen. Bij de start van de actie hadden ze de Flash-movie dan mooi op die pagina in kunnen laden.

Kortom, bijzonder dat dit soort bedrijven nog geen goed mediaplan hebben waarin de (online) acties bij zo’n campagne beschreven worden. Het wordt tijd dat off- en online bureaus beter samen gaan werken want uiteindelijk is het de klant die nu de boot ingaat. Of is het de Eneco-marketeer die dit had moeten coördineren?

Tags: , ,

5 Reacties op “Eneco vergeet SEO bij crossmediale campagne”

  1. Dylan

    08 Jun, 2009

    Ja er gaat niks boven het inhuren van SEO specialist.

    Ze kunnen natuurlijk de bestaande pagina die ranken voor HRE ketel met een 301 redirect doorsturen, maar dan is het de vraag hoe lang deze actie site in de lucht.

    Voor de rest goed waargenomen!

  2. just Guido

    09 Jun, 2009

    Denk dat het gewoon bij de meesten (helaas) geen prio is. SEO/SEM moet naar mijn mening vanaf het begin worden meegenomen, maar zo ver mijn ervaring strekt staat het meestal als laatste op het lijstje.

    Zag het vanochtend ook iets soortgelijks bij:
    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hoe+positief+ben+jij&meta=&aq=f&oq=

    Leuk dat die hyves op 1 staat… wellicht stiekem zelfs een (sub)target van ze geweest… maar op nummer 1 wil je doorgaans toch gewoon je actiesite/pagina’s.

  3. just Guido

    09 Jun, 2009

    Vergat ik nou nog te melden dat de duur die de (mannelijke) bezoeker op de pagina van Eneco doorbrengt waarschijnlijk toch wel hoger dan gemiddeld is. ;-)

    Sex sells. Ook HR-ketels.

  4. Ulco Wierenga

    09 Jun, 2009

    Ha, maar van het Aidsfonds hebben ze wel een poging gedaan. Kijk maar in de Meta keywords, “condoom afgegleden”, “condoom gescheurd”…

    Lijkt me een ander mooi voorbeeld van Sex sells :-P

  5. just Guido

    09 Jun, 2009

    Ach… heeft er daar tenminste iemand daar van ‘SEO’ gehoord. ;-)

    Wel lachen die keywords. En dan maar afvragen waarom daar geen traffic op binnen komt.

Plaats reactie