Nofollow 2.0 met een korreltje zout

Nofollow 2.0 met een korreltje zout

17 Jun, 2009

Eerder van de week besloot Matt Cutts maar weer eens een knuppel in het hoenderhok te gooien en aan te kondigen dat “nofollow” niet meer is zoals we het hebben leren gebruiken. De veranderingen zijn/klinken ingrijpend maar zoals altijd wanneer Matt Cutts iets zegt adviseer ik om zelf eerst goed na te denken. In zijn artikel staan namelijk best wat tegenstrijdigheden.

Oude situatie

Tot voorkort betekende nofollow dat Google niets met die links deed. Had je 10 links waarvan 2 nofollow dan werd de waarde van de pagina over de resterende 8 verdeeld. Dat geldde gold voor alle links (intern óf extern) en maakte het dus mogelijk invloed uit te oefenen op de loop (flow) van Pagerank. Je kon er voor zorgen dat de belangrijkste pagina’s de meeste Pagerank kregen.

Nieuwe situatie

Voor de nieuwe situatie zegt Matt dat je met elke link Pagerank verliest, omgeacht of deze nofollow heeft. Op de pagina met 10 links waarvan 2 nofollow “verlies” je dus de waarde die anders naar die 2 links gegaan was. Potentieel kan dat een serieus probleem opleveren. Stel je hebt een homepage met 40 links waarvan slechts één zonder nofollow, dan geef je dus nog maar 1/40ste van de waarde van die pagina door.

Het gebruik van nofollow op links binnen een website wordt dus eigenlijk omgekeerd van een kans naar een bedreiging.

Onlogische beredenering

Zoals altijd als Matt Cutts iets zegt is ‘tussen de regels’ lezen belangrijk, één van de dingen die mij opvalt is de volgende quote:

Q: Why did Google change how it counts these links?
A: For one thing, some crawl/indexing/quality folks noticed some sites that attempted to change how PageRank flowed within their sites, but those sites ended up excluding sections of their site that had high-quality information (e.g. user forums).

Met de nieuwe werking zoals Matt Cutts die schetst wordt dit probleem niet opgelost. Terwijl dit het enige (genoemde) argument is voor die nieuwe werking.

Gissen naar de werkelijke reden

De ‘oude’ nofollow werd geïntroduceerd als middel tegen comment spam maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dát niet gewerkt heeft. Op Dutchseo.com staan momenteel 412.377 reacties als spam gemarkeerd en dat is enkel van de laatste maand. Tegelijkertijd heeft het voor Google wel een ideaal middel opgeleverd om betaalde links te markeren. Ik denk alleen niet dat Google het neveneffect zo had ingeschat. Sites als Wikipedia, nu.nl en Webwereld linken alleen nog maar met nofollow en vormen daarmee in principe een dood spoor.

Het lijkt me logischer als deze verklaring een eerste stap is naar het afschaffen van nofollow. Verstandige keuze ook want een zoekmachine die predikt gebruikers zo goed mogelijk te imiteren en je vervolgens verplicht elementen te gebruiken die alleen voor zoekmachines zijn. Da’s niet logisch…microformatsZoals in de afbeelding te zien is Google tegenwoordig ook prima in staat om comments als zodanig te herkennen. Voor die oorspronkelijke reden van introductie, comment spam, heeft Google nofollow dus ook helemaal niet meer nodig. Ik gok er dan ook op dat de volgende wijziging die Google aankondigt wordt dat nofollow alleen nog maar voor betaalde links gebruikt hoeft te worden. En dan hebben ze precies wat ze aan het begin wilden.

Tags: , ,

5 Reacties op “Nofollow 2.0 met een korreltje zout”

  1. Van Dale

    17 Jun, 2009

    Gelden, Gold, Gegolden..

  2. Jens Swelson

    18 Jun, 2009

    Ik heb al op verschillende weblogs hierover gelezen, maar je bent de eerste die deze conclusie eraan hangt. Ik ben benieuwd wat de toekomst ons brengen zal op dit gebied, want het kan best wat dingen teweeg brengen, ook op het gebied van linkbuilding bijvoorbeeld.

  3. Ulco Wierenga

    18 Jun, 2009

    @Van Dale, dank u beleeftd. Was dat de enige want dan ben ik als notoire spelfout-koning toch een beetje trots op mezelf ;-)

    @Jens, het blijft natuurlijk een beetje gissen. Matt gaf in het artikel ook aan dat nofollow vaak een ‘second or third order reccommendation’ ding is waar ze naar kijken voor het doorgeven van Pagerank.

    Interne links met nofollow krijgen nog steeds geen PR dus dat moet op externe links slaan. Tegelijkertijd spreekt hij dat in de voetnoot ook weer tegen.

    Er zitten gewoon teveel onlogische dingen in om die beste man op zijn woord te geloven :-)

  4. Piet

    26 May, 2011

    @ Jens, Anno 05-2011 is het dan al weer na de panda update een heel ander verhaal geworden met google, ze hebben inderdaad de rel=”nofollow” tag verplicht gesteld voor betalende links en je kunt er voor de rest niets meer mee aangezien de google bot de “nofollow” nu heel anders benaderd.

    @Ulco, Knap dat je dit al in 2009 voorspelt had, een duidelijk teken dat je weet waar je het over hebt !

  5. Piet

    26 May, 2011

    O,Ja door microformats hoeft Google natuurlijk niet meer afhankelijk te zijn van de nofollow tag!

Plaats reactie